Ahern, Cecelia - PS, Ik hou van jou

Cecelia Ahern - PS, Ik hou van hou

Cecelia Ahern heeft veel boeken geschreven over het leven en de dood, het werk van de Ierse schrijfster werd voor het eerst gepubliceerd in 2004, nu wordt ze in circa 50 landen gelezen en twee van haar boeken zijn verfilmd, waaronder het boek “PS, ik hou van hou”. Het boek PS, Ik hou van jou was haar debuutroman en stond in vijf landen wekenlang in de top 100 bestverkochte boeken waaronder Nederland.

Cecelia Ahern – PS, Ik hou van jou – recensie

Holly is een jonge weduwe haar man Gerry is op 30 jarige leeftijd na een ziekbed van enkele maanden overleden aan een hersentumor. Holly zit in een rouwproces en mist Gerry ontzettend, ze dwaalt als een zombie door het huis, niet wetend wat te doen. Op een dag zegt haar moeder dat er nog steeds post voor haar bij hun ligt. Holly haalt dit op en tot haar grote verrassing is het een brief van haar overleden man Gerry. Er zitten tien envelopjes bij de brief, het is de bedoeling dat ze elke maand een envelopje open maakt en de opdracht die Gerry voor haar heeft verzonnen uitvoert. Holly geniet ervan dat Gerry op deze manier nog bij haar is en kijkt elke maand reikhalzend uit naar de volgende envelop omdat Gerry op die manier nog contact met haar heeft. Onder aan elke opdracht heeft Gerry ”PS, Ik hou van jou” geschreven en het is opmerkelijk hoe goed ze elkaar kenden.

Het is bijzonder dat Gerry het tijdens zijn ziekte heeft weten op te brengen om dit nog allemaal voor Holly te regelen, zoals een vakantie naar Spanje met haar vriendinnen. Uiteindelijk is het bijna een jaar na het overlijden tijd om het laatste envelopje open te maken. Holly is heel nieuwsgierig maar ook radeloos dat dit de laatste boodschap van haar geliefde zal zijn.

Conclusie

Een ontroerend verhaal over liefde en de dood, hoe deze twee een samenhang hebben. Het feit dat Gerry op een bepaalde manier na zijn overlijden nog bij haar aanwezig is helpt Holly in het rouwproces. Een verhaal over liefde, het verwerken van een verlies en het verder leven met het gemis, maar ook over nieuwe kansen en de ruimte die haar overleden man haar geeft om deze kansen te benutten.