Samartin, Cecilia - Ana's wake

Cecilia Samartin - Ana's wake

Cecilia Samartin is een Cubaans-Amerikaanse schrijfster en psychologe, geboren in Havana, Cuba in 1961, ze woont nu in Californië, VS . De schrijfster werd geboren tijdens de Cubaanse revolutie maar groeide op in een buitenwijk van Los Angeles, VS. Het boek Ana’s wake werd in het Engels uitgegeven onder de naam “Vigil”.

Cecilia Samartin - Ana’s wake – recensie

Ana verblijft in een klooster en wil graag non worden, na de verschrikkingen die ze heeft meegemaakt tijdens de burgeroorlog in San Salvador waarbij haar moeder en beste vriend Carlitos werden vermoord voelt ze zich thuis in de rustige en vredige wereld van het klooster. Moeder-overste wil echter dat ze eerst meer ervaring opdoet in de wereld buiten het beschermde klooster, Ana wordt kindermeisje bij de rijke Amerikaanse familie Trellis. Adam en Lilian Trellis hebben een moeilijk huwelijk, Adam is een stabiele factor maar voor Lilian is zijn liefde niet genoeg. Teddy het zoontje is een drukke jongen en Lilian houdt wel van het kind maar wil en kan er niet voor zorgen. Ana die niet kan zwemmen redt Teddy op een dag uit het zwembad waar hij in was gevallen, ze weet Teddy naar boven te duwen naar het wateroppervlakte waar Adam zijn zoontje kan pakken. Ana zinkt hierna terug naar de bodem, Adam weet haar nog net op tijd te redden. Ana keek altijd al op tegen Adam maar nu werd ze verliefd op haar redder.

De komende 20 jaar blijft ze in stilte verliefd op Adam, ze wil hier niks mee doen, het ligt niet in haar aard om een huwelijk te verstoren. Lilian blijft haar hele huwelijk vreemd gaan met verschillende mannen waaronder de broer van Adam. Het huwelijk loopt uiteindelijk vast, Lilian wil haar vrijheid terug en gaat in een penthouse wonen. Adam heeft inmiddels kanker en is ongeneeslijk ziek, de kinderen Teddy en de later geboren dochter Jessie zijn al het huis uit.

Ana blijft in huis bij Adam, ze erkennen hun liefde voor elkaar en krijgen een relatie. Adam wordt steeds zieker en Ana waakt aan zijn bed, tijdens deze wake van een aantal weken kan ze nauwelijks eten of iets anders doen dan naast haar geliefde te zitten, wachtend tot hij weer even wakker wordt. Haar hele leven trekt aan haar voorbij, ze heeft nergens spijt van behalve dat Adam en haar niet meer tijd gegund is.

Ana’s wake is een ontroerend verhaal, liefde en dood staan dicht bij elkaar. Het waken is zwaar maar zo waardevol, de laatste liefde, de laatste zorgzaamheid ook als alle hoop op genezing is verdwenen. Ik heb het hele boek vlot gelezen en werd geraakt door het verhaal. 1 klein minpuntje, na Adam zijn overlijden vond ik het verhaal iets te ongeloofwaardig worden, alsof het verhaal te snel af moest.