Baldacci, David

David Baldacci

David Baldacci is al sinds 1996 een succesvol schrijver, mede door de verfilming van één van zijn boeken door Clint Eastwood werd Baldacci bekend. David Baldacci schrijft voornamelijk thrillers, het boek “Het recht van de macht” of “Absolute Power”  is in 1997 als film verschenen, geregisseerd door Clint Eastwood. De hoofdrolspelers in de film zijn onder andere Clint Eastwood en Gene Hackman. In 2000 schreef Baldacci “Nachtwerk” het Boekenweekgeschenk voor de maand van het spannende boek.
Het eerste boek dat ik van Baldacci heb gelezen is “Onder druk” verschenen in 1999. Een verhaal over corrupte lobbyisten in Washington. Ik was niet echt onder de indruk van het boek en heb zijn thrillers tot voor kort verder niet gelezen. Eerder heb ik wel een roman van Baldacci gelezen en zelfs herlezen omdat ik het verhaal me aanspreekt. Van de week heb ik weer eens een thriller van Baldacci gelezen en m’n laatste mening over zijn thriller boeken danig bijgesteld want ik vond het een spannend boek in een prettige stijl geschreven. Beide boeken komen in dit artikel aan bod.

Familieverraad  - David Baldacci

Het boek begint met een verjaardagsfeestje op Camp David, het presidentiële buitenverblijf. Een ongewone locatie voor een kinderfeest maar het verhaal heeft betrekking op de president van Amerika, Dan Cox, zijn vrouw de First Lady, Jane Cox en de broer van de presidentsvrouw en zijn familie. Na het feestje is de 12-jarige Willa weer thuis, gewapende insluipers vermoorden haar moeder en ontvoeren Willa. Er komt geen eis om losgeld en de redenen voor de moord en de ontvoering zijn lange tijd niet duidelijk. Er wordt nog een vrouw ontvoerd die op het eerste gezicht niets te maken heeft met de president en zijn familie maar later in het boek wordt het verband duidelijk.

De veiligheidsdiensten FBI en Secret Service worden op de zaak gezet maar Jane schakelt ook een oude bekende in om de zaak te onderzoeken. Die bekende is Sean King, zijn partner is Michelle Maxwell en ze zijn privédetectives.
De ontvoerder is Sam Quarry en een stel gedeserteerde militairen. Sam Quarry woont op de afgelegen Atlee plantage en heeft een dochter Tippi die al jarenlang in coma ligt. Langzaam maar zeker worden de gegronde redenen van de ontvoering duidelijk en de oorzaak van de coma van Tippi. De redenen liggen in het verleden van de president en zijn vrouw. Het verhaal is een bloedstollend voorbeeld van: het doel heiligt de middelen. Het blijkt dat alles wat onder tafel geschoven moest worden om president en First lady te worden gevoelloos en geraffineerd is gedaan. De ontvoerder Sam Quarry wil gerechtigheid en werkt al jaren aan dit plan, het beheerst zijn leven.

Willa de dochter van de broer van de presidentsvrouw blijkt niet de echte dochter te zijn van het gezin, haar moeder blijkt de onbekende vrouw te zijn die ook door Sam Quarry is ontvoerd. Maar wie is de vader van Willa en hoe komt het dat zijn dochter in coma ligt en waarom heeft Sam, voor de gerechtigheid, er zijn eigen leven en het leven van zijn zoons voor over ? Het wordt allemaal duidelijk in het verhaal. Hoe in de honger naar macht sommige mensen menen dat alles veroorloofd is en dat hun machtspositie een recht geeft die arrogant ver van een humane gerechtigheid af ligt.

In het Hart – David Baldacci

Het boek “In het Hart” is in een volledig andere stijl geschreven, het is dan ook geen thriller maar een roman. “In het Hart” doet een persoonlijke betrokkenheid van de schrijver vermoeden. Het verhaal speelt in het Virginia van 1940. De schrijver Baldacci is in 1960 geboren in Virginia. Het verhaal doet op veel punten dan ook autobiografisch aan. Wel of niet autobiografisch doet aan het verhaal niks af, het laat juist een “zachte” kant van de succesvolle thrillerschrijver zien.

Het verhaal gaat over Oz en Lou een broer en zus die in New York wonen. Bij een auto-ongeluk komt hun vader om het leven en hun moeder raakt in coma. Er is weinig keus om de kinderen ergens te plaatsen en ze gaan bij hun overgrootmoeder in Virginia wonen.  Het contrast met New York en de afgelegen heuvels van Virgina zijn groot. Het leven in de jaren ’40 in Virginia draait om overleven. Het leven in de hardheid en de schoonheid, in de eenzaamheid en de verbondenheid met die ene berg in Virginia. De berg die hun vader al leerde lief te hebben en te haten. Die berg die ook de kinderen zullen leren kennen. Maar vooral leren ze zichzelf kennen.