King, Stephen - Werk in uitvoering

Stephen King - Werk in uitvoering

Stephen King heeft veel boeken op zijn naam staan en is een uiterst succesvolle schrijver. Zijn boeken worden wereldwijd verkocht en sommige boeken zijn verfilmd. Stephen King schreef vijf boeken onder het pseudoniem Richard Bachman. De vijf boeken met als schrijver Richard Bachman zijn: Rage, The Long Walk, Roadwork, The Running Man en Thinner. Voor het schrijven onder pseudoniem had King niet echt een specifieke reden, een motivatie om onder pseudoniem te schrijven was onder ander zijn nieuwsgierigheid naar het uitproberen of een “andere” schrijver net zo succesvol kon worden als Stephen King. Een andere beweegreden was het feit dat zijn uitgever vond dat hij teveel boeken schreef, een succesvolle thrillerschrijver kon volgens zijn uitgever maar beter niet te vaak een boek publiceren om succesvol te blijven. Na het bekend worden van de werkelijke schrijver achter Richard Bachman zijn deze boeken opnieuw uitgegeven onder zijn eigen naam Stephen King. Ik las het boek: “Werk in uitvoering” (Roadwork).

Stephen King - Werk in uitvoering - recensie

Bart George Dawes woont al jaren in een leuke woning in een gezellige wijk met buren die elkaar kennen en elkaar helpen. Niet ver van zijn huis ligt de wasserette waar hij de leiding over heeft. De gemeente besluit dat de wijk Westgate plat moet om de verkeersweg Route 784 door te trekken. De bewoners van de huizen krijgen een uitkoopsom en verhuizen één voor één, uiteindelijk wonen alleen Bart en zijn vrouw Mary nog in de wijk. De wasserette moet ook verhuizen en Bart heeft een pand gevonden in een andere wijk, hij moet binnen de gestelde termijn een handtekening zetten voor het pand. Na deze optietermijn verloopt de aanbieding en er is al een ander bedrijf met belangstelling voor het pand. Bart heeft zeer veel moeite met deze veranderingen, hij wil niet verhuizen en hij wil niet dat de huidige wasserette tegen de vlakte gaat. Zowel in zijn woonhuis als in de wasserette zit zijn hele leven, alle belangrijke zaken in zijn leven hebben op deze locaties plaatsgevonden. Verhuizen zou zijn verleden zinloos maken, het uitvagen alsof het nooit heeft bestaan. Hij zet geen handtekening voor het nieuwe pand van de wasserette en de optie verloopt, meteen hierna neemt het andere bedrijf het pand en de wasserette kan niet meer op tijd verhuizen. Bart neemt ontslag en het bestuur die verschillende bedrijven coördineert heft de hele wasserette op. Bart heeft ondertussen zijn levensverzekering afgekocht en twee wapens gekocht. Wat hij precies wil gaan doen weet hij nog niet, wat hij wel weet is dat hij niet wil verhuizen.

Zijn zoontje Charlie is in dit huis geboren en overleden aan kanker, als hij het huis verkoopt laat hij Charlie weer in de steek voor zijn gevoel, hij kon hem toen niet helpen maar Bart wil niet dat de herinneringen aan Charlie, die in het huis tastbaar zijn, verdwijnen door de sloop van het huis. Mary, zijn vrouw, wordt dol van hem, z’n werk kwijt, geen ander huis in zicht en Bart die steeds vreemder begint te doen. Bart probeert de aanleg van Route 784 te vertragen en pleegt een serieuze aanslag op de werkplaats van de bouwonderneming. De vertraging is slechts van korte duur, de nieuwe weg nadert steeds dichter zijn huis. Bart verzint een nieuwe strategie.

Conclusie

"Werk in uitvoering" is een spannend verhaal dat vlot leest, het verhaal over een man die het verleden niet kan loslaten en hierdoor niet verder kan. Een verzet tegen het aanleggen van een zinloze weg, een verzet tegen de bureaucratie. Het verhaal van een man zonder toekomst, zonder hoop, enigszins triest maar begrijpelijk naarmate je het leven van Bart, de hoofdpersoon in het boek, leert kennen.