Dobyns, Stephen - Kind in het water

Stephen Dobyns - Kind in het water

Stephen Dobyns is een veelzijdig schrijver, hij schrijft poëzie en fictie maar is het meest bekend geworden met zijn literaire thrillers. Zijn meest bekende boek is: “Kerk van de dode meisjes”, het werd een besteller. Zijn boek “Two Deaths of Señora Puccini” is verfilmd als de: “Two Deaths”. Ik las het boek “Kind in het water”, een succesvolle literaire thriller.

Stephen Dobyns – Kind in het water - recensie

Het verhaal speelt zich af op het internaat Bishop’s Hill, een internaat in het landelijke New Hampshire. Het gaat financieel slecht met het internaat en in een laatste poging om het internaat te redden heeft het bestuur een nieuwe directeur aangetrokken: Jim Hawthorne. Het verleden van Jim Hawthorne achtervolgt hem, zijn vrouw en dochter zijn bij een brand in de vorige school waar hij werkte om het leven gekomen. Hij heeft dit nauwelijks verwerkt en voelt zich nog schuldig, hij had misschien zijn vrouw en dochter uit de brand kunnen redden of hij had de brand misschien kunnen voorkomen.

Op het internaat werken een aantal docenten die de school om onduidelijke redenen liever zien sluiten dan dat deze gered wordt. Er worden pogingen gedaan om Jim bang te maken zodat hij weg zal lopen. Het schoolbestuur heeft besloten dat als Jim de school ook niet kan redden de school wordt gesloten. Gelijktijdig met Jim is er een nieuwe hulpkok komen werken: Frank LeBrun, de neef van de vaste kok op school. Deze hulpkok heeft in het begin van het verhaal al met een ijspriem een nietsontziende moord gepleegd. Op een dag wordt er een levenloze jongen in het zwembad van de school gevonden, het “kind in het water”, hij heeft gezien wie de kok heeft vermoord. Gaandeweg het verhaal wordt duidelijk waarom sommige docenten de school willen sluiten en waarom ze zelfs over gaan tot het inhuren van een moordenaar.

Conclusie

“Kind in het water” is een subtiele thriller, ondanks af en toe het geweld worden vooral de menselijke verhoudingen blootgelegd in het verhaal. Iedereen in het boek heeft z’n eigen motivatie om te doen wat hij doet. Zelfs Frank, een moordenaar, die in het begin nergens voor lijkt terug te deinzen, krijgt een menselijk gezicht. Het boek heeft meer de sfeer van een persoonlijk familiedrama dan van een minder persoonlijke thriller. Een familiedrama waarin iedereen op elkaar aangewezen is en waarin de goede en slechte kanten van een mens wel te voorschijn moeten komen. Als de motivatie waarom de school moet sluiten duidelijk wordt vallen de gebeurtenissen op een logische manier op hun plaats. Een spannend boek met oog voor detail en een weergave van hoe sommige mensen in een tunnelvisie kunnen belanden en alleen hun eigen belang voorop stellen maar waar anderen zich moedig blijven inzetten voor de menselijkheid in ons bestaan.