Ahern, Cecelia - Voor jou

Cecelia Ahern - Voor jou

Cecelia Ahern heeft veel boeken geschreven over het leven en de dood, het werk van de Ierse schrijfster werd voor het eerst gepubliceerd in 2004, nu wordt ze in circa 50 landen gelezen, er zijn een aantal tv series gebaseerd op haar boeken en twee van haar boeken zijn verfilmd.

Cecelia Ahern – Voor jou – recensie

Lou is een workaholic op een groot kantoor, hij komt continue tijd te kort en vertrekt vroeg van huis en komt laat thuis. Aandacht voor zijn vrouw Ruth en de twee kinderen heeft hij nauwelijks. Op een dag in de winter staat Lou even stil bij een zwerver en geeft de man een kop koffie. De dakloze Gabe is een opmerkzaam man en heeft interessante verhalen te vertellen over alles wat hij ziet omdat hij hele dagen doorbrengt in het portiek van het kantoor waar Lou werkt. Lou gaat weer aan het werk op zijn dertiende verdieping, die verwarrend genoeg de veertiende verdieping wordt genoemd. Het verhaal van Gabe die eigenlijk Gabriel heet laat hem niet los. Er zijn al een tijdje problemen op de postkamer en Lou besluit om Gabe daar een baantje te geven. Gabe blijkt opmerkelijke kwaliteiten te hebben, hij doet zijn werk twee keer zo snel als iemand anders dit zou doen. Lou krijgt het steeds drukker op zijn werk, een collega zit overspannen thuis en zowel hij als zijn collega Alfred wil die baan hebben. Thuis lopen de spanningen behoorlijk op, hij heeft geen enkele aandacht voor Ruth en de kinderen en ook niet voor zijn gescheiden zus die een feest aan het organiseren is voor hun vader.

Als Lou door verkeerd gemaakte afspraken op twee plaatsen tegelijk moet zijn om belangrijke deals af te sluiten, weet hij niet meer wat hij moet doen. Hij heeft een razende hoofdpijn, Gabe geeft hem pillen van een onduidelijke afkomst. Lou besluit er een te nemen en in een keer zijn er twee van hem. De ene Lou kan een deal afsluiten in zijn kantoor en tegelijkertijd kan de andere Lou een zakelijke deal afsluiten in een restaurant. De volgende dag is hij de held van de dag op kantoor en krijgt al snel zijn promotie waardoor hij het nog drukker krijgt. Binnen zijn familie loopt het spaak en hij neemt nog een keer een pil van Gabe om op twee plaatsen tegelijk te kunnen zijn, hij gaat schaatsen met zijn vrouw en kinderen en tegelijkertijd gaat hij zeilen met zijn broer, hij beseft dat hij het mist om tijd bij zijn familie door te brengen.

Op kerstavond was Lou nog als enige aan het werk op kantoor, hij beseft dat hij bij zijn familie moet zijn en gaat snel naar huis om nog iets van de belangrijke avond mee te krijgen. Hij vliegt uit de bocht vlak bij zijn huis en stort met auto en al in een afgrond, vlak voor zijn overlijden helpt een politieagente hem om nog een pil van Gabe te slikken. Zijn dubbele ik brengt nog een onvergetelijke avond door bij zijn vrouw en kinderen in gezelschap van zijn ouders en broer en zus.

Conclusie

Een ontroerend verhaal over een confrontatie met de keuzes die we maken bij gebrek aan tijd. Tijd is kostbaar en tijd is waar het ons aan ontbreekt. Het belangrijkste is om tijd te delen met onze geliefden, Gabe de zwerver of waarschijnlijk de engel Gabriel gaf Lou extra tijd voor een onvergetelijke avond en nacht bij zijn vrouw, hij heeft afscheid kunnen nemen in liefde.